szpinak wartosci odzywcze, szpinak na surowo, szpinak jakie ma witaminy, jakie witaminy ma szpinak, wartości odżywcze szpinaku, szpinak co zawiera, szpin

Jadłeś Szpinak W Nieodpowiedni Sposób… W Ten Sposób Szkodziłeś Nerkom

Pamiętasz bajki o Popeye’u? Pewnie tak jak większości z nas w dzieciństwie wciskano ci szpinak, którego w dodatku nie za bardzo lubiłeś, ale jadłeś bo mówili, ze dzięki niemu będziesz zdrowy i silny.

szpinak wartosci odzywcze, szpinak na surowo, szpinak jakie ma witaminy, jakie witaminy ma szpinak, wartości odżywcze szpinaku, szpinak co zawiera, szpinak właściw

Warto jednak wiedzieć, że niewłaściwie spożywany szpinak może ci przynieść więcej szkody niż korzyści. Mit wspaniałego szpinaku rozpoczął się dawno temu, bo już w 1870, kiedy to amerykański badacz Dr. Erich Von Wolf opublikował artykuł naukowy, w który wdała się literówka.

Liczbie wskazującej ilość żelaza w szpinaku brakowało kropki dziesiętnej przez co ludzie myśleli, że jest w nim dziesięć razy więcej żelaza niż w rzeczywistości. Po kilku dekadach co prawda edytowano literówkę, ale do tego czasu mit zdążył już się rozprzestrzenić. Żelazo jest bardzo ważnym dla naszego organizmu minerałem. Jeśli nie dostarczamy wystarczającej jego ilości, możemy narazić się na doprowadzenie do niedokrwistości. Jest to choroba, która zwykle powoduje utratę apetytu, poczucie ciągłego zmęczenia i niezdrowy wygląd.

Dodatkowo w wyniku braków żelaza możemy stracić chęć do pracy i mieć trudności w nauce. Oprócz tego, że szpinak wcale nie ma w sobie tyle żelaza ile sądzono że ma w przeszłości to ma w sobie również substancję zwaną kwasem szczawiowym, który powstrzymuje organizm przed wchłanianiem się żelaza co poprzez szczególne ruchy jelit powoduje jego eliminację. Duża ilość kwasu szczawiowego we krwi może przyczynić się do powstania kamieni nerkowych i innych zaburzeń – szczególnie tych w wątrobie.

Dlatego każdy kto ma problemy z nerkami lub reumatoidalne zapalenie stawów powinien unikać spożywania dużych ilości bogatego w kwas szczawiowy szpinaku czy o prostu szczawiu. Poza tym według niektórych dietetyków szpinak należy jeść natychmiast po ugotowaniu, ponieważ trzymany w lodówce może zacząć wytwarzać toksyczne substancje.

Teraz kiedy poznałeś kilka nowych informacji o szpinaku możesz chcieć całkowicie wyeliminować go ze swojej diety, ale to jeszcze nie koniec. Ulubiona zielenina Popeye’a zawiera substancje przeciwutleniające, a także kilka ważnych dla naszego organizmu witamin. Kubek surowego szpinaku może zapewnić dzienne spożycie witaminy A i połowę zalecanej dziennej dawki spożycia witaminy C. Zachowując odpowiednie środki ostrożności i spożywając go z umiarem – zwłaszcza jeśli karmimy nim małe dzieci śmiało można jeść szpinak nawet codziennie. Najlepiej jest jeść go na surowo lub przygotowanego na parze.

 

 
projekt natura udestepnij na FB
 

Designed by Valeria_Aksakova / Freepik Designed by Freepik

 

Add your comment

Your email address will not be published.